Resum del Ple Extraordinari (28 d'abril 2012)

El ple va ser convocat amb un dia d’antelació per l’equip de govern, degut a la tramitació, per part del govern espanyol, de la Llei Orgànica d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. Aquesta llei, aprovada per CIU i PP, estableix, entre d’altres:

a)  Que els ajuntaments que tinguin diners estalviats s’han de gastar aquests diners en retornar els crèdits que tenen demanats amb els bancs.

b) Que si al finalitzar l’any l’ajuntament ingressa més diners dels previstos, aquests diners s’han de destinar a retornar els crèdits que es tenen demanats amb els bancs.

En opinió de la CUP, el PP i CIU han aprovat una llei infame, que es carrega, no només els estalvis, sinó també (i sobretot) l’autonomia dels ajuntaments, doncs l’estat espanyol no és ningú per a dir als ajuntaments que han de fer amb els seus diners.

I tot per tal de reduir insignificantment el deute públic i donar liquiditat als bancs.

Vam demanar explicacions a CIU, però com ha resposta només van dir que “dins el partit hi ha diferents sensibilitats”. En fi... no tenen ni la vergonya de donar la cara.

Per esquivar la llei, el que es va proposar al ple va ser modificar els pressupostos i “dir” que l’ajuntament es gastarà els diners que té estalviats (uns 900.000€) i així mateix augmentar la previsió d’ingressos en 150.000€ i “dir” que també es gastaran. D’aquesta manera, com que els diners estan destinats a alguna cosa, ja no es poden utilitzar per a pagar als bancs.

L’equip de govern va establir que tots aquests diners es destinaran a:

a)  500.000€ per la nova residència.

b)  200.000€ per Cal Carrera.

c)  100.000€ per millores a les vies públiques.

d)  100.000€ per a un pla d’ocupació local.

e)  100.000€ millores equipaments.

f) 50.000€ en varis.

Des de la CUP vam dir que ens semblava bé modificar els pressupostos per tal de fer “trampa” i esquivar la llei, però que evidentment, un cop el pressupost està modificat, l’equip de govern pot realment gastar-se aquests diners...

En quant a la destinació dels diners, ens va estranyar que aparegués la nova residència, perquè fins ara l’equip de govern l’havia ignorat totalment i vam voler deixar clar que el fet que si destinin 500mil euros no vol dir res, doncs des de fa anys hi ha més d’1 milió d’€ reservat per a aquest projecte.... i actualment està totalment aturat. És només, una altra maniobra propagandística?

Pel que fa a les altres partides, vam dir que calia una reflexió seriosa i molt de debat i treball per a veure que calia fer amb aquests diners, si realment es volen gastar, en que cal gastar-los, quines són les prioritats i les necessitats, etc. Perquè amb la situació que ens trobem, dubtem, i molt, que la prioritat pugui ser gastar-se 100.000€ en millores d’equipaments o de vies públiques.

Així doncs, vam suggerir fer una taula de treball entre tots els partits, entitats i persones interessades del municipi per tal de discutir quines eren les necessitats i com calia utilitzar aquests diners, i vam dir que nosaltres seriem els primers de treballar i debatre sobre aquestes necessitats. Si ens deixen, és clar.

La modificació del pressupost va ser aprovada amb els vots de CIU i PSC, les abstencions de la CUP i ICV i el vot en contra d’ERC.